3 dagen op pad

7 december 2016 - Kandy, Sri Lanka

Inmiddels zijn we al weer 3 dagen verder en in die korte tijd hebben we enorm veel gezien, gedaan en beleefd. Echt backpacken kun je het nog niet noemen, aangezien we een "driver" hebben (goedlachs, spreekt ongeveer 3 woorden Engels en dit is een van zijn eerste keren als driver dus hij is regelmatig even de weg kwijt), we bij elk hotel zo ongeveer op handen gedragen worden (altijd "madam" of "miss" en zodra we zelf onze backpack optillen komt er al iemand aangerend om deze over te nemen). Maar ons hoor je niet klagen, want we hebben de tijd van ons leven!

Maandag zijn we van Negombo naar Anuradhapura gereisd, de vroegere hoofdstad van Sri Lanka en belangrijk cultureel en religieus erfgoed. De mooie tempels zijn al zo'n 2000+ jaar oud en zijn gigantisch groot. Toch was het meest indrukwekkende de sfeer bij de Sri Maha Bodhi, de heilige boom en belangrijkste plek voor boeddhisten. Er waren veel pelgrims die offers kwamen brengen en samen aan het bidden waren. Heel bijzonder. Wij kregen van een gids een blauwe lotusbloem om te geven aan Boeddha voor geluk en ook een kaarsje om aan te steken en een wens te doen.

Hetzelfde gebied is leefgebied voor tientallen tot honderden apen die daar lekker rondbanjeren. In het begin waren we helemaal blij als we ze zagen, maar inmiddels zijn we zo aan ze gewend dat we er op reageren alsof het duiven in Amsterdam zijn.

Dinsdag vertrokken we weer uit Anuradhapura. Onderweg kwamen we veel kraampjes tegen met fruit, dus de driver vroeg of we mango's wilden. Prima, dus op zoek naar een kraampje waar ze ook wat voor ons konden snijden (anders eet het zo lastig). We kwamen er eentje tegen met 2 vrouwtjes, waar we eerst mochten proeven. Terwijl we daar zaten (er werden gelijk 2 tuinstoelen voor ons gehaald) kwamen er 2 kindjes en 2 mannen ook nog even kijken. Wij waren net zo goed een "attractie" voor hun als zij voor ons. Toen we zo ook nog op de foto wilden zetten was het feest helemaal compleet. De mango's waren overigens ook nog een super lekker.

Eenmaal uitgegeten vervolgden we onze weg, we dachten naar Sigiriya te gaan. Onze driver bleek het echter veel te warm te vinden om de Lion Rock te beklimmen, zo vertelde het Jeep-Safari-mannetje ons toen hij ineens voor onze neus stond. We konden met hem mee op safari om olifanten te kijken. Een beetje overdonderd wisten we eerst even niet wat te doen, maar zodra hij ons een filmpje liet zien van de omgeving en de olifanten waren we verkocht. Het was de beste beslissing die we konden nemen, want wat hebben we een geweldige tour gehad. We gingen naar Kaudulla National Park, een park wat op de kaart van Sri Lanka bijna niet te zien is, maar wat echt enorm leek (hoe groot moeten die andere parken dan wel niet zijn?!). We waren de enige 2 (of eigenlijk 3 want onze driver ging ook mee) in de Jeep en ook in het park zelf hebben we maar 3 auto's gezien. Al snel zagen we een schildpad, varaan, kameleon, apen en meerdere soorten vogels. Supermooi, maar we konden niet wachten tot we de olifanten zagen. En ja hoor, daar stonden ze, een kudde van ca. 30 olifanten op het ene stuk en nog een stuk of 5 wat verder weg. We konden dicht bij komen terwijl ze lekker stonden te grazen. Sterker nog, we reden nog naar 2 olifanten toe die apart stonden en konden op een afstand van ong. 2 meter staan. Ondertussen was een deel van de kudde lekker gaan zwemmen, dus ook daar weer een aardige hoeveelheid foto's van genomen en natuurlijk lekker naar gekeken. En net toen we op het punt stonden om weer weg te gaan, kwamen er nog ruim 10 olifanten het bos uit gelopen! Als klap op de vuurpeil zagen we de rivier bij de ingang van het park ook nog een alligator.

En om het verhaal helemaal af te maken: op de terugweg naar onze auto ook nog 2 olifanten langs de weg gezien (wilde olifanten).

Na de lunch was het dan wel tijd om naar Sigiriya te gaan, bekend vanwege de Lion Rock (inmiddels is de leeuwenkop verdwenen, maar aan de voet van de berg zijn nog wel de poten van de leeuw te zien). Rondom de rots is een mooi park, maar het doel van het bezoek was het beklimmen van de rots (behoorlijk wat trappen op). Het was een aardige klim, zeker in de warmte, maar het uitzicht was het dubbel- en dwars waard. Weer beneden hebben we onszelf beloond met een lekker waterijsje.

Buiten Sigiriya nog 3 olifanten gezien, maar deze werden gehouden in gevangenschap voor het maken van ritjes. Ook hier kwamen we dicht bij de olifanten, maar om deze mooie dieren in het wild te kunnen zien was toch wel een stuk fijner.

Vandaag gingen we van Sigiriya naar Kandy, met een stop in Dambulla om de Cave Temples en de Golden Temple te zien. De Golden Temple met enorme gouden Boeddha staat aan de voet van de berg waar boven de Cave Temples zijn. We konden dus opnieuw een berg beklimmen, iets minder hoog maar niet minder warm. Bovenaan was het behoorlijk druk, maar opnieuw zeer indrukwekkend. 5 grotten bovenop een berg met daarin tekeningen en beelden van Boeddha, wederom duizenden jaren oud. Daarbij nog een prachtig uitzicht over de omgeving, dus ook hier was de klim het meer dan waard.

Vervolgens op weg naar Kandy, met nog een stop bij een Ayurveda-tuin, met allerlei planten en kruiden die genezend (zouden) werken. Daarna door, verder de bergen in tot we bij Kandy zijn aangekomen. Vanavond zijn we naar een Kandy Dance geweest, waar we traditionele dansen hebben gezien. Daarna naar de overvolle Temple of the Sacred Tooth Relic. Je zou denken een tand te zien, maar dat is niet zo. Normaal gesproken zie je er überhaupt niks van, maar de kamer waar de tand in een gouden dagoba gehouden wordt was vanavond open. Honderden mensen waren gekomen om dit te aanschouwen en offers te brengen. Ook heel bijzonder, alleen waren deze honderden mensen (waar wij tussen stonden) samengepakt in een kleine ruimte dus was het bloedheet waardoor we er waarschijnlijk minder van hebben genoten dan eigenlijk zou horen...

1. Tineke:
    7 december 2016
    Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien in die korte tijd..en wat een mooie foto's!
  2. Govert A.:
    8 december 2016
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben.
    Benieuwd naar het vervolg.
  3. Shae:
    11 december 2016
    Superleuk om te lezen! Ben benieuwd naar je avonturen :)